За вдъхновяващите срещи и ролята на социалния капитал…

Наскоро имах вдъхновяваща среща с хора, които познавам предимно виртуално, като през годините сме се засичали на различни събития. Отдавна следя с интерес тяхната работа, имаме много общи теми и допирни точки. И така се случи миналата седмица, че си организирахме среща на живо, споделихме преживян опит, полезни връзки и инструменти, разказахме си накратко за разни проекти и обучения, за весели случки и забавни истории. А причината да се случи това е отчасти и на този блог!

В същото време, за изпълнението на една задача си припомних за една статия, написана преди години, но поради ред причини останала непубликувана… В нея, освен другото, се разглежда ролята на Социалния капитал за индивидуалното и организационното развитие, включително и как социалните контакти и социалните мрежи, слабите и силните връзки имат влияние върху иновационната дейност. И се замислих, че всъщност тази теория е много полезна и може да се приложи в най-различен контекст.

Най-общо, според теорията на Социалния капитал, индивидите и организациите могат да реализират в най-пълна степен своя потенциал в зависимост от тяхната позиция в обществото и тяхното участие в различни организационни и социални мрежи. С други думи, възвръщаемостта на инвестициите в Човешки капитал (знания, умения, способности, иновационни идеи) ще зависи от нивото на техния Социален капитал (достъп до социални среди и място в тези среди). Така например, ако инвестирате в придобиването на специфично умение, бихте могли да извлечете полза от него само в подходяща организационна или социална среда. Това ми напомни за едно от интервютата ми за работа, в което ми заявиха, че няма никакво значение, че знам френски, защото никой няма да използва това мое умение.

Социалният капитал се използва и основно носи стойност в четири конкретни ситуации:

  • За придобиване и обмяна на информация и знания (понякога, ако нещо е написано, означава, че вече е остаряло),
  • За въздействие и достъп до хора, вземащи решения (достъп до власт),
  • За достъп до ресурси (активи, пари, експертна помощ и тн.),
  • За престиж, лична позиция в социалната мрежа и социален статус.

Социалните ресурси могат да бъдат ресурси на социалната мрежа (аз познавам човек, който…) или ресурси на контактите на мрежата (аз познавам човек, който познава човек, който…). А социалният капитал е сумата от реалните и виртуалните ресурси, които се натрупват от индивида или групата, в устойчива мрежа от неформални и формални (институционализирани) отношения. Социалният капитал (семейни, приятелски, родови, кланови и др. отношения) може да играе ключова роля за индивидуалното и общественото развитие, особено при предоставянето на т.нар. „защитна мрежа“ (safety net).

Според теорията на социалните мрежи, връзките и социалните отношения могат да бъдат определяни като силни и слаби. Силата на връзката се определя като комбинация от следните фактори: прекарано време заедно, честота на взаимодействията, емоционална интензивност, интимност (доверие), взаимни услуги…

  • Силните връзки играят решаваща роля, когато човек или организация е в ситуация на несигурност, рискове и промени. Обикновено, това са силни, приятелски и издържали на времето взаимоотношения, основаващи се на взаимно доверие и привързаност. Приятелствата се изграждат с времето, изискват усилия, внимание и емоционална ангажираност.
  • Слабите връзки също са важни, защото могат да допринесат за придобиването на нови знания, идеи и хрумки, които да насърчат иновационния процес. Слабите връзки или „беглите познати“ могат да се приемат като мостове между различни социални групи, които са разделени и нямат допирни точки помежду си. Тъй като слабите връзки свързват различни части на социалната система, те могат да осигурят достъп до информация и ресурси извън наличните в собствения социален кръг.

В съвременния свят, поставянето на въпросите за изграждането на Социалния капитал и човешкото общуване ще предизвиква все повече внимание. Реалните социални контакти се заменят с онлайн приятелства, поддържани с „лайкове“ и коментари.

А в същото време, на живо, за малко, с усмивка, душа и сърце, хората могат да създават и споделят свят от общи мечти и стремежи, от общи визии за бъдещето.

Малко теория за социалния капитал, силните и слабите връзки и тяхната роля за иновациите:

  • Baer, M. The strength-of-weak-ties perspective on creativity: A comprehensive examination and extension. Journal of applied psychology, 95(3), 592. (2010).
  • Borgatti, S. P., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. Network analysis in the social sciences. science, 323(5916), 892-895. (2009).
  • Burt, R. S. Brokerage and closure: An introduction to social capital. Oxford university press. (2005).
  • Granovetter, M. S. The strength of weak ties. In Social networks (pp. 347-367) (1977).
  • Krackhardt, D., Nohria, N., & Eccles, B. The strength of strong ties. Networks in the knowledge economy, 82. (2003).
  • Lin, N. Building a network theory of social capital. In Social capital, Connections, (pp. 28-51). Routledge. (1999).
  • Ruef, M. Strong ties, weak ties and islands: structural and cultural predictors of organizational innovation. Industrial and Corporate Change, 11(3), 427-449. (2002).

Вашият коментар

Design a site like this with WordPress.com
Първи стъпки